3 Mart 2009 Salı

Türk Kütüphaneciler Derneği Mesleki Etik Sürekli Çalışma Grubu

Selma Aslan, Bülent Yılmaz, Hasan Keseroğlu, Fatoş Subaşıoğlu, Semra Atınç, Kamil Çömlekçi, Tülay Erduran, Hasan Keseroğlu ve Mehmet Toplu’dan olusan Mesleki Etik Sürekli Çalışma Grubu, TKD-MEG, ilk toplantısını 26.02.2009 tarihinde grubun çoğunluğu ve TKD Genel Başkanı Ali Fuat Kartal‘ın katılımı ile Türk Kütüphaneciler Derneği (TKD) Genel Merkezi'nde gerçekleştirmiş tir.



İlk olarak grup içi görev dağılımı yapılmış ve Çalışma Grubu’nun Başkanlığına Mehmet TOPLU, yazmanlığına Tülay ERDURAN getirilmiştir.



Toplantıda, Türk Kütüphaneciliğinin uluslararası mesleki etik normlarına kavuşması için, 1996 yılında kabul edilen Mesleki Ahlak İlkeleri’nin gözden geçirilerek günümüz şartlarına göre yeniden düzenlenmesi konusunda hemfikir olunmuştur.



Bu nedenle Grubun öncelikli amacı, 1996 yılında kabul edilen “Mesleki Ahlak İlkeleri”nin gözden geçirilerek yeniden düzenlenmesi olarak saptanmıştır.



Aşağıda, TKD tarafından 1996 yılında on iki madde halinde kabul edilmiş olan Mesleki Ahlak İlkeleri yer almaktadır. Tüm meslektaşlarımı zın bu ilkelere yönelik önerilerini (eklenmesini istedikleri, değiştirilmesi gerekir dedikleri vb.) bizlerle paylaşması yapılacak olan mesleki etik çalışmalarına yardımcı olacak ve yön verecektir. Grup bir sonraki
toplantısını 17 Mart tarihinde yapacak olup, bu tarihe dek gelen öneriler söz
konusu toplantıda değerlendirilecektir . Katkılarınızdan dolayı şimdiden
teşekkür ederiz.



Saygılarımızla. 27.02 2009



TKD Mesleki Etik Sürekli Çalışma Grubu (TKD-MEG)



Mesleki Ahlak İlkeleri



TKD tarafından 1996 yılında geliştirilen ve üyeler tarafından da benimsenen mesleki ilkelere göre bilgi hizmetleri alanında çalışanlar;



1- İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi ve diğer uluslararası sözleşmelerde öngörülen bir bilgi edinme özgürlüğünü toplumun tüm bireyleri için savunur ve gereklerini yerine getirmeye çalışır.
2- Mesleki gücünü, bilginin kullanımından alır.
3- Bilgi kullanıcılarına ırk, dil, din, cinsiyet, toplumsal statü ve görüş ayrımı gözetmeksizin bilgiye erişimde eşit davranır.
4- Doğru ve yeterli bilgiyi zamanında sunarak, mesleki görevini mesleğe değer katacak şekilde gerçekleştirir; böylece bireylerin, yönetimin ve toplumun saygısını kazanır ve bunu korur.
5- Bilgi üreticilerinin telif haklarına saygı duyar ve korur.
6- Kişiler hakkında bilgi sağlarken hem doğru bilgi verir, hem de özel yaşamın gizliliğini korur.
7- İstenen veya sağlanan bilgi ile ilgili olarak her kullanıcının özel yaşamının gizliliğine saygı gösterilmesi ilkesine bağlı kalır.
8- Nesnel verilere dayanmayan, haksız karalamalarla meslek elemanlarının, genel olarak meslek grubunun ya da bir bilgi merkezinin saygınlığını zedeleyecek söylem ve davranışlarda bulunmaz.
9- Bağlı bulunduğu kuruma ve haklarına zarar verecek davranışlardan kaçınır, bağlı bulunduğu kurumun amaçlarına hizmet eder.
10- Mesleki çıkarları kişisel çıkarların üstünde tutar.
11- Mesleğini ve görevini kişisel çıkarları için kötü amaçlarla kullanmaz.
12- Bu ilkelerin benimsenmesi için çaba harcar.

0 yorum:

Yorum Gönder